Registrul național electronic de evidență a caselor de marcat

  • ELENA HOGAŞ
Featured image

ANAF propune cadrul normativ pentru implementarea unui Registru național electronic de evidență a tuturor caselor de marcat instalate, care va permite identificarea fiecărui aparat de marcat electronic fiscal (AMEF), potrivit unui comunicat de presă emis de instituţie.

Registrul va permite acces în timp real la fiecare AMEF și istoricul său, corelate cu locația și identitatea operatorului economic, care livrează legal bunuri cu amănuntul și/sau prestează legal servicii direct către populație. Procedura de autentificare în Registru este securizată prin utilizarea unui certificat digital.

Conform Fiscului, propunerea ANAF privind introducerea Registrului național electronic de evidență a aparatelor de marcat electronice fiscale instalate pe teritoriul României contribuie semnificativ la reducerea birocrației și a costurilor de administrare prin comunicarea electronică a informațiilor, simplificarea procedurilor administrative de instalare a AMEF și degrevarea de sarcini a utilizatorilor finali în legătură cu declararea și înregistrarea AMEF.

Implementarea Registrului național electronic de evidență a tuturor caselor de marcat instalate reduce posibilitatea de a utiliza un aparat de marcat electronic nefiscalizat și limitează subdeclararea sau nedeclararea veniturilor, fapt care contribuie la prevenirea și combaterea evaziunii fiscale și determină diminuarea numărului de controale la contribuabilii corecți.

Proiectul de ordin stabileşte că forma electronică a Registrului va cuprinde, printre altele, şi următoarele informații:

- număr curent;

- datele de identificare a aparatului de marcat electronic fiscal:

  • numărul unic de identificare a aparatului de marcat electronic fiscal – este generat aleatoriu de către sistemul informatic, este format din 10 cifre, i se asociază istoricul aparatului de marcat electronic fiscal și nu poate fi anulat/șters/realocat;

  • elementele de identificare a certificatului digital instalat pe fiecare aparat de marcat electronic fiscal;

  • seria de fabricație a aparatului de marcat electronic fiscal și/sau modificările aduse acesteia.

- datele de localizare a aparatului de marcat electronic fiscal:

  • adresa completă (județ, localitate, strada, număr, bloc, scara, etaj, ap) a locului de depozitare/ instalare/ intervenție;

  • coordonatele GPS ale locului de depozitare/instalare/intervenție.

- starea aparatului de marcat electronic fiscal:

  • activ: online, offline maxim 72 de ore, offline peste 72 de ore max 60 de zile.

  • inactiv: defect, întrerupere alimentare cu energie electrică, blocat ca urmare a netransmiterii la termen a fișierului cu informații (maxim 60 de zile de la ultima conectare/comunicare date), intervalul de timp în care a fost inactiv, de la “an, lună, zi, ora” la “an, lună, zi, ora”.

  • alte stări sau informații despre aparatul de marcat electronic fiscal: aparat de marcat electronic fiscal furat/dispărut/distrus, aparat de marcat electronic fiscal exportat/re-exportat, alte situații care reprezintă un indiciu despre starea de funcționare a aparatului de marcat electronic fiscal și/sau a locului unde este amplasat/depozitat etc


Despre autor:

Elena Hogaş este redactor la Legestart.ro. Este absolventă a Facultăţii de Comunicare şi Relaţii Publice (SNSPA)

«Articolul anterior Articolul următor»